“Samodzielność jest drogą do odpowiedzialności”
W październiku kształtujemy u uczniów i u nas samych cechę samodzielności.
Samodzielność rozwijamy poprzez:
- dawanie okazji do dokonywania wyborów oraz podejmowania decyzji,
- stwarzanie okazji do wyrażania siebie, swojego zdania, dzielenia się przemyśleniami i pomysłami,
- ponoszenie konsekwencji niewłaściwego zachowania, dawania przestrzeni do wyciągania wniosków oraz zastanawiania się nad możliwością znalezienia najlepszego rozwiązania,
- przygotowanie do tego by dbać o swoje otoczenie oraz właściwie wykonywać obowiązki (pokazując, nie wyręczając),
- dokładne zapoznawanie dziecka z oczekiwaniami dorosłych, przyznawanie obowiązków adekwatnych do wieku,
- uczenie planowania wolnego czasu.
Sposoby pracy wychowawcy nad kształtowaniem cechy uporządkowania:
- określenie jasnych oczekiwań i zasad pracy,
- wyznaczanie obowiązków, zadań oraz zapoznanie ucznia z nagrodami i konsekwencjami określonych zachowań,
- egzekwowanie zachowania wynikającego z ustaleń,
- stwarzanie przestrzeni do dokonywania wyborów oraz indywidualnego wyrażania siebie,
- wspieranie w podejmowaniu trudnych zadań, pomaganie w rozwijaniu mocnych stron,
- zachęcanie do podejmowania nowych zadań, motywowanie do dalszej pracy.
Dlaczego warto pracować nad tą cechą, co daje samodzielność:
- daje okazję do rozwijania sprawności motorycznej,
- rozwija wiarę we własne siły, pomaga w budowaniu adekwatnego poczucia własnej wartości,
- przygotowuje do wzięcia odpowiedzialności za swoje wybory, a tym samym przyczynia się do kształtowania dojrzałego światopoglądu,
- pozwala na rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów, podejmowania decyzji,
- pomaga odnaleźć się w grupie, nawiązać relacje z innymi,
- wpływa na zaradność życiową.