Nadszedł czas Święta Konstytucji 3 maja oraz Święta Flagi.
Nie są to ani pierwsze, ani jedyne dni, w których kształtujemy tożsamość narodową. Przez cały rok dzieci podczas zajęć zapoznają się z legendami lubelskimi i ciekawymi historiami dotyczącymi Polski i wielkich, dzielnych ludzi, którzy wpływali na losy Polski. Wiemy, że również w większości domów tradycja i patriotyzm odgrywa ważną rolę. Dlatego każda klasa w dniu 30 kwietnia 2013 udała się na lubelską starówkę, aby z bliska zobaczyć to, o czy mówimy w szkole.
Nasze pierwsze zadanie polegało na odnalezieniu na rynku starówki ukrytej mieszczki
(przewodniczka przebrana w strój mieszczański), udało się.
Mieszczka opowiedziała nam o kilku niezwykłych wydarzeniach, które związane są z Lublinem, o wadze sprawiedliwości – w legendach “Czarcia łapa” i “Kamień nieszczęścia”, następnie dzieci musiały odnaleźć tajemniczy kamień nieszczęścia i zastanawialiśmy się wspólnie, jakie można mieć sposoby na “odnieszczęśnianie”. Propozycje dzieci: “trzeba trzymać się blisko mamy”, “uśmiechać się”, “wierzyć w Boga”.
Drugie zadanie (po przypomnieniu znanej naszym dzieciom legendy o herbie Lublina)
trwało przez większą część wycieczki i polegało na wypatrywaniu ukrytych w Lublinie koziołków. Niektóre wypatrzone przez dzieci miejsca to:
- fontanna u zbiegu Narutowicza i Okopowej,
- fontanna na placu Wolności,
- brama Trynitarska,
- kamienica Rynek 13,
- kamienica narożna Rynek i Grodzka,
- szczyt bramy Grodzkiej,
- brama na placu zamkowym,
- apteka muzeum,
- Urząd Miasta Lublin,
- fontanna na deptaku,
- Pałac Radziwiłłów, obecnie Gmach Główny Instytutu Politologii UMCS,
- latarnia uliczna,
- skrzynka pocztowa – poczta Główna,
- kopuła grand hotelu…
Trzecie zadanie zrealizowały dzieci na Placu Litewskim przy pomniku upamiętniającym Konstytucję 3 maja.
Odczytaliśmy tam fragment preambuły i skrót postanowień, a następnie dzieci same zastanawiały się jakie postanowienia (prawa i obowiązki), powinny ich zdaniem znajdować się w każdej konstytucji, w prawie każdego państwa. Padły następujące propozycje:
- Prawo do WOLNOŚCI, ale tak, żeby nie robić krzywdy nikomu.
- Prawo do SPRAWIEDLIWOŚCI
- Prawo do NAUKI
- Prawo do własnego, państwowego herbu, flagi, hymnu. My dorośli nazwalibyśmy to prawem do tożsamości narodowej i tradycji. SSSUUUPPPEEERRR!!!!!
Czwarte zadanie było przyrodnicze – wykonaliśmy zielnik wypatrzonych polskich roślin.
Piąte zadanie odbywało się na Zamku Lubelskim i było przypomnieniem legendy o nazwie naszego miasta – Lublin,
następnie dzieci wykonały rysunki przedstawiające nasz zamek.
Uczyliśmy się doświadczając.