W poniedziałek 19 września klasa II b wybrała się na prezentacje projektu pt. Polskie lasy deszczowe- nadwiślańska egzotyka.
W prezentacji multimedialnej uczniowie mogli obejrzeć bardzo interesujące z punktu widzenia nauk biologicznych i ochrony przyrody, a także turystyki przyrodniczej zbiorowisko leśne, jakim jest łęg nadrzeczny topolowy występujący w Polsce w dolinach rzek nizinnych, szczególnie Wisły. Uczniowie dowiedzieli się także, że Łęg topolowy, ze względu na wytwarzany wewnątrz charakterystyczny mikroklimat nazwany został “lasem deszczowym strefy umiarkowanej”. Uzyskali odpowiedzi na pytania: jakie rośliny tam rosną, dlaczego nie da się tam wypocząć, co zagraża tym lasom oraz dlaczego zasługują one na szczególną ochronę.
We wtorek wybraliśmy się na projekt – Groźni przyjaciele na telefonach. Dzieci mogły zapoznać się, z wynikami badań studentów którzy sprawdzali, co kryje się na naszych telefonach komórkowych. Okazało się, że mieszkają na nich naprawdę groźni lokatorzy- bakterie, grzyby. Uczniowie dowiedzieli się, że telefony komórkowe mogą pełnić rolę swoistego zbiornika zakażenia i, że znajduje się na nich więcej bakterii niż w toaletach publicznych!!! Na szczęście uzyskały również informacje, jak dezynfekować telefony.
W środę uczestniczyliśmy w prezentacji multimedialnej na Wydziale Nauk Społecznych KUL – Miasto jako żywy organizm. Dzieci dowiedziały się, jak rozwijają się miasta, jakie zmiany w nich zachodzą i dlaczego miasto można porównać do żywego organizmu (budzi się, zasypia, tętni życiem, ma swoje płuca, mózg ).
W czwartek wybraliśmy się na projekt – Dlaczego lód pływa a woda jest niebieska? Woda jako środowisko życia roślin. Dzieci uzyskały odpowiedź na pytania:
- Czym jest woda czy jej cząsteczka to tylko “banalne” połączenie dwu atomów wodoru z jednym atomem tlenu?
- Czy w budowie cząsteczki wody jest coś niezwykłego a jeśli tak, to jak wpływa to na jej właściwości i funkcjonowanie otaczającego nas świata, klimat na całej planecie i w końcu na nasze codzienne życie?
- Co dzieje się z padającym na powierzchnię wody światłem i w jaki sposób wpływa to na rozwój roślin a szczególnie na prowadzoną przez nie fotosyntezę?
Z prowadzonych samodzielnie i przez prowadzącego eksperymentach i doświadczeniach oraz prezentacji multimedialnej uczniowie dowiedzieli się kiedy woda jest cięższa, a kiedy najlżejsza, w jakiej temperaturze woda jest najgęstsza, kiedy woda w jeziorach się całkowicie miesza, co nagrzewa się szybciej- woda, czy powietrze, co byłoby, gdyby zabrakło wody.
W piątek uczestniczyliśmy w projekcie – Czy kałuża żyje? Dzieci dowiedziały się, jakie organizmy znajdują się w kałużach, mogły oglądać ich zdjęcia (oczywiście w powiększeniu), uczestniczyły również w konkursie na skojarzenia (do czego podobne są te organizmy). Na zakończenie dzieci wykonały piękne prace plastyczne przedstawiające mieszkańców kałuż.