Sprawa wygląda na pozór dosyć jasno. Dla nauczyciela w klasycznej szkole rodzice to zazwyczaj kłopot. Rodzice przychodzą do szkoły, gdy są problemy z uczniem lub gdy chcą wyrazić swoje niezadowolenie ze szkoły czy też z pracy konkretnego nauczyciela. Dla dyrektora szkoły- podobnie – okazje są te same, tylko „kaliber” sprawy poważniejszy. Ze strony rodzica, poza wyżej wspomnianymi okolicznościami, może to być jeszcze obowiązek uczestniczenia w (zazwyczaj niezbyt pasjonujących) zebraniach klasowych. Czyli nie dość, że kłopot to jeszcze przykry obowiązek. Czy tak być musi? Zdecydowanie nie musi i nie powinno. To rodzice są pierwszymi wychowawcami dziecka, a rolą szkoły jest wspieranie ich w tej misji.
W “Skrzydłach” rodzice mają swoje miejsce.
Szkoła „Skrzydła” powstała po to, aby być rzeczywistym partnerem dla rodziców nie tylko w obszarze edukacji ale i w wychowywaniu dzieci. Obcy jest nam model masowej instytucji, do której rodzic zaprowadza dziecko i odbiera na końcu cyklu edukacyjnego obrobiony standardowy „produkt edukacyjny”. „Skrzydła” to miejsce spotkania rodzica i nauczyciela po to, aby wspólnie pracować nad stworzeniem przyjaznego środowiska wspierającego harmonijny rozwój dziecka.
Jak to działa?
Każde dziecko rozpoczynające naukę w „Skrzydłach” otrzymuje przypisanego opiekuna osobistego. Opiekun ten (jeden z uczących dziecko nauczycieli) obserwuje funkcjonowanie dziecka na rożnych przedmiotach, w różnorodnych sytuacjach. Interesuje się zarówno jego postępami w nauce na wszystkich przedmiotach, jak również i tym, jak funkcjonuje ono społecznie, jak sobie radzi ze swoimi emocjami, jakie ma talenty, zainteresowania czy też trudności. To wszystko po to, aby przynajmniej raz na trymestr spotkać się z rodzicami i wspólnie spojrzeć, jak dziecko się rozwija. Na to jak funkcjonuje nie tylko w domu ale i w szkole oraz w innych miejscach dla niego ważnych. Mówimy tutaj o „tandemie wychowawczym”, czyli o wychowawcach szkolnych i rodzicach. Owocem ich współpracy są rozwiązania pozwalające patrzeć i zmierzać w tę sama stronę, aby współtworzyć możliwie dobre warunki dla harmonijnego rozwoju dziecka.
Wygląda pięknie… A jak jest naprawdę?
Nie zawsze są to rozmowy łatwe. Czasem dotyczą one również sytuacji trudnych: bójka, ściąganie, zachowania agresywne. Nie sam problem jest tutaj jednak najważniejszy. Celem takich spotkań zawsze jest poszukiwanie dobrego rozwiązania, jak pomóc dziecku przezwyciężyć trudności. Czasami wystarczy rozmowa lub mediacja, innym razem trzeba wprowadzić pewne zasady. W trudniejszych sytuacjach, gdy kompetencje nauczyciela i rodzica są niewystarczające, trzeba sięgnąć po konsultacje specjalistów. Owocem spotkania jest zazwyczaj kilkupunktowy plan działań, którego wyniki i owoce są podsumowywane na kolejnym spotkaniu opiekuna z rodzicami.
Naszym kluczem do sukcesu wychowawczego i edukacyjnego jest współpraca i zaufanie pomiędzy rodzicami i opiekunem. Dlatego szkoła „Skrzydła” zaprasza do współpracy rodziców gotowych na taką wspólna przygodę.